Barbie

barbie

Regie: Greta Gerwig – Speelduur 114 minuten
Cast: Margot Robbie, Ryan Gosling, Issa Rae …
Genre: Avontuur, Komedie, Fantasie – Originele taal: Engels

Met veel enthousiasme begaf ik me naar de bioscoop om deze film te zien; met regisseur Greta Gerwig kon het in mijn ogen niet anders dan de perfecte Barbiefilm worden. Na de vertoning bleek mijn enthousiasme echter plaats te hebben gemaakt voor irritatie en ik verliet de bioscoop met gemengde gevoelens.

De film begint veelbelovend en we worden betoverd door de prachtige cinematografie van Barbie Land, een levendige roze utopie. De wereld van Barbie is tot in de kleinste details uitgewerkt en de perfectie van de straten, huizen en accessoires is bewonderenswaardig. Het productieteam heeft hierin een knap staaltje verbeeldingskracht laten zien. Margot Robbie en Ryan Gosling schitteren in hun rollen als Barbie en Ken, en hun dans- en zangscènes zijn een genot om naar te kijken. De acteurs zijn zonder twijfel een uitstekende keuze voor deze iconische personages.

Naarmate de film vordert, verliest het verhaal helaas aan coherentie en consistentie, vooral wanneer Barbie en Ken de echte wereld betreden. Scènes missen soms de broodnodige afronding en laten je met een onvoldaan gevoel achter. De interacties tussen de personages zijn absurd, wat een bewuste artistieke keuze is om een komische toets toe te voegen – met enkele geslaagde grappen over het patriarchaat als resultaat – maar helaas blijven de meeste grappen relatief gewoontjes. De feministische boodschap van de film lijkt ook niet goed te zijn uitgewerkt, waardoor het krachtige hart van de film enigszins verloren gaat.

Ik had geen revolutionaire film verwacht, maar ik had wel gehoopt op een goed geschreven verhaal. Uiteraard begrijp ik dat het niet de bedoeling was dat de Barbiefilm de diepgaande problemen van de samenleving zou oplossen, maar het is gewoon een commerciële zet van Mattel om nog meer poppen te verkopen. Ondanks de tekortkomingen is Barbie een film die gemakkelijk te omarmen is. Het doet je terugdenken aan de fantasieën van je kindertijd, die je nu in levensgrote versie op het scherm kan ervaren. Het visuele aspect van de film en de vertolking van de gekende personages bieden een nostalgische blik op de geliefde speelgoedwereld.

Waardering: 3 uit 5.

FILM & SERIE TRAILERS

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief